Verhalen
Iedereen heeft tegenwoordig een verhaal, zelfs het nieuwe wasparfum van Robijn. Dat is een verhaal ‘zo fris dat je het bijna kunt ruiken’. Trump en Poetin hebben ‘narratieven’, geconstrueerde redeneringen over geopolitiek. En het bedrijfsleven is dol op verhalen over zichzelf en over producten. Storytelling heet het dan. Dat is erg in de mode.
Marketeers en communicatiemensen presenteren storytelling soms als een uitvinding van de eenentwintigste eeuw. Ze doen alsof er geen Bijbel is, of Homerus en Anton Tsjechov niet hebben bestaan en of er geen meeslepende films zijn gemaakt. Gelukkig is er een boek over het vertellen van verhalen voor commercieel gebruik dat wél een verband legt met Netflix-series en eeuwenoude verhaaltechnieken waar we veel van kunnen leren.
Hart
Deze handleiding om droge feiten om te zetten in een pakkend verhaal draagt de titel ‘Storytelling – de weg naar het hart’. De auteur is Joost Schrickx. Schrickx (1963) produceert, schrijft en regisseert documentaires, speelfilms en bedrijfsfilms. Ook is hij docent storytelling. In 2015 publiceerde hij het ‘Basisboek Scenarioschrijven’.
Cliffhanger
In dit tweede boek van zijn hand vertelt hij hoe je doeltreffend een ‘corporate story’ kunt vertellen en boodschappen over een product kunt overbrengen. Hij behandelt principes uit onder meer de retoriek en de filmwereld. Zo komt ook het fenomeen cliffhanger aan bod. Elk hoofdstuk bevat een samenvatting, praktijktips en casussen. Puntig geschreven, met een zeer overzichtelijke opbouw.
Stappenplan
Uit alles blijkt dat de informatie op de eigen ervaring van de auteur is gestoeld. Ze is doorleefd en waardevol, en dankzij een uitgeschreven stappenplan meteen toepasbaar voor het maken van een verhaal. Een bonus bij de uitgave is de registratiecode die toegang geeft tot een database met verhalen en filmfragmenten.
Speech
Het boek is leerzaam, en niet alleen voor marketeers en communicatieadviseurs. Wie korte verhalen wil leren schrijven of een speech moet houden en dat zo aansprekend mogelijk wil doen, kan er ook profijt van hebben.
Wet van drie
Schrickx hanteert de Wet van drie. Alles heeft een begin, een midden en een einde. Een mens wordt geboren, leeft en gaat dood. Bij een discussie kan iemand het met een stelling eens zijn, iemand kan het met een stelling oneens zijn en iemand kan ook geen mening hebben of het er een beetje mee eens of oneens zijn.
Demagogisch
De Wet van drie bepaalt dat in een verhaal alles, of het nu om de opbouw, een opsomming of opties gaat, altijd uit drie onderdelen bestaat. Twee is demagogisch, vier of meer is te complex. We wisten het wel of voelden het wel aan, maar goed om dat nog eens onderbouwd voorgeschoteld te krijgen.
(Prijs: 26.95. Uitgever: Stichting Pelicula.)