Op een markt op Bali staat een bord met een aanbeveling aan toeristen: Eat, Drink, Relax & Be Happy. Een designstudio op Bali probeert voor dat relaxen de juiste ambiance te verzorgen met accessoires voor resorts, hotels, restaurants, villa’s en spa’s. Het zonnige Indonesische eiland, feitelijk Eén Groot Happy Hour voor toeristen, staat daar vol mee.
“Our hotel room accessories, lighting products, bathroom amenities and soft furnishing make various ambiances by light reflection, beauty, perfume, shape, texture and color”, zegt de eigenaresse en hoofddesigner. In de showroom, waar zij een hotelkamer heeft nagemaakt, demonstreert zij wat licht en geur kunnen doen. Veel objecten zijn geïnspireerd op de natuur, zoals de lichtjeshouders in de vorm van een tulp of een anemoon. In de hoeken staan een lamp die op een paddenstoel lijkt en een lamp die een menselijke omarming verbeeldt. Er liggen ook kussens die zij heeft ontworpen.
Artistiek
Veelal gaat het dus om gewone gebruiksvoorwerpen, zoals een kaarsenhouder of een zeepdispenser of een vaasje of een lamp. De producten van deze designstudio hebben echter ook een artistieke kant en helpen de sfeer te creëren waardoor gasten zich (nog beter dan) thuis voelen. Daarbij moet het kleine bedrijf bij zijn marketing wel in ogenschouw nemen dat het meestal te maken heeft met internationaal, niet-Balinees resortmanagement, dat perfect Engels eist en dat overtuigd moet worden van een stijl die bij Bali past. Het helpt in ieder geval dat het Indonesische eiland een goede reputatie heeft op het gebied van kunstzinnige ambachtelijkheid.
Het bedrijf draaide als een tierelier. Het moest groeien en zocht management- en marketingadvies. Een mooie klus om de tanden in te zetten voor een expert die van mooie dingen houdt maar ook weet dat de schoorsteen moet roken. Er werden nieuwe designers aangenomen om meer werk aan te kunnen. Goed ook voor de werkgelegenheid, maar intussen een grote verandering voor de eigenaresse. Tot dan toe ontwierp en produceerde zij voornamelijk zelf, iets waar ze zichtbaar van genoot achter haar werktafel. Ze maakte liever een vaas dan dat ze het budget doornam. Nu moest ze gaan wennen aan de rol van manager: de prijs van groei.
[17-06-2023]